MIRA

Of-line novac i on-line novac

Normal 0 false false false

Of-line novac

            Of-line novac je najkompleksnija forma elektronskog novca, najviše zbog toga što je povezan sa problemom dvostruke potrošnje. Naime, elektronski novac se, budući da je digitalni zapis, može umnožavati u bezbroj kopija koje se ni po čemu ne razlikuju od originala. Takve kopije bi bilo nemoguće identifikovati, pa bi u jednom hipotetičkom, trivijalnom e-money sistemu, korisnik preko noći mogao da umnoži svoje bogatstvo do neslućenih razmera. Dovoljno bi bilo da se jedan isti e-novac kopira i potom potroši na dva mesta i već kroz nekoliko sati - novčani saldo bi probio plafon.

 

On-line novac

            U on-line sistemu se taj problem rešava jednostavno: tokom svake transakcije se identitet

elektronskog novca proverava direktno u bankarskom računaru, koji vodi strogu evidenciju o toku novčanih sredstava i uredno beleži sve pakete novca koji je u jednom trenutku negde utrošen. U vrlo kratkom roku prodavac dobija od banke podatak da li novac koji mu je ponuđen ima realnu osnovu, odnosno da li je prethodno već negde iskorišten. Jasna je potpuna analogija sa proverom validnosti kreditnih kartica tokom gotovinskog plaćanja.


Internet bankarstvo

Normal 0 false false false

Internet sve značajnije utiče na način savremenog poslovanja i donosi nove izazove pred današnje banke. Postoji veliki broj zahteva koje treba ispuniti u cilju postizanja uspešnog poslovanja na Internetu, kao npr. lakoća korišćenja aplikacija, sigurnost ličnih informacija, integracija sa postojećim sistemima, prihvatanje standarda otvorenih sistema itd. Internet bankarstvo ili sajber bankarstvo (Cyber Banking) predstavlja obavljanje bankarskog poslovanja direktno iz kuće, posredstvom Interneta.

 

            Pri obavljanju bankarskih transakcija u Internet bankarstvu:

o       Nije potreban specijalan softver i ne postoje podaci uskladišteni na klijentovom hard

disku, pa je veća sigurnost pri obavljanju transakcija,

o       Pristup banci i računu je moguć sa bilo kog mesta na svetu, pod uslovom da na tom

mestu postoji računar priključen na Internet,

o       Banka brine o održavanju sopstvenog hardverskog i softverskog sistema zaštite,

o       Moguće je i obavljanje on-line transakcija.

 

            Internet nudi bankama veoma mnogo mogućnosti mada se još uvek globalna mreža uglavnom koristi u promotivne svrhe. Predviđanja su da će se ovaj vid bankarstva razvijati velikom brzinom. Internet bankarstvo je najjeftiniji oblik bankarskih usluga, dostupan 24 sata dnevno, praktično bez prostorne ograničenosti. Glavni ograničavajući faktori, koji uslovljavaju pristanak potrošača na ovu vrstu tehnologije, su sigurnost i privatnost. Sa tehničke tačke gledišta, ovaj problem su neke banke već rešile, ali ostaje činjenica da je ponašanje potrošača vođeno pre potrošačkom percepcijom nego tehničkim činjenicama. Neprihvatanje da se bankarske transakcije obavljaju preko Interneta postoji pre svega iz straha da ključne finansijske informacije budu otkrivene.

 

            Jasno su vidljive razlike između Internet bankarstva i on-line bankarstva. Razlika su u:

o       Ugradnji specijalnih softverskih programa, koji ograničavaju korisnika na obavljanje usluga isključivo sa računarom u koji je ugrađen odgovarajući softver,

o       Stepenu sigurnosti pri obavljanju transakcija,

o       Novcu potrebnom za kupovinu i ugradnju softvera i

o       Vremenu potrebnom za obuku korisnika.


On-line bankarstvo

Normal 0 false false false

On-line bankarstvo predstavlja obavljanje bankarskih transakcija direktnom vezom klijenta i banke uz pomoć specijalizovanog softvera. Dakle, potreban je poseban softver instaliran na klijentovom računaru sa kog se jedino i mogu obavljati transakcije i na kome će se nalaziti podaci o izvršenim promenama.

 

            Pri obavljanju bankarskih transakcija u on-line bankarstvu:

 

·        Potreban je specijalan softver (Microsoft Money, Manage Your Money...) koji se ugrađuju u računar klijenta,

·        Klijent je ograničen na obavljanje transakcija sa sopstvenog računara,

·        Klijent posluje sa dve strane: sa bankom i softverskom kompanijom koja instalira i

održava softver,

·        Kijentovi podaci o bankarskim transakcijama ostaju na hard disku i nisu otporni na

eventualne napade iz okruženja (mogućnost pljačke, ubacivanje kompjuterskih virusa...),

·        Potreban je novac za kupovinu softvera,

·        Potrebno je vreme za instaliranje softvera, kao i vreme za ovladavanje programima.

 

            Usluge koje su 24 sata dnevno dostupne su:

o       pristup stanju na tekućem računu i kreditnim karticama,

o       plaćanje računa,

o       planirano i zakazano plaćanje za određeni termin koje će se izvršiti automatski,

o       prenos novca sa računa na račun i

o       usluge vođenja finansija za šta je potreban dodatni softver.

 

            Nedostaci on-line bankarstva, poput ograničenja za obavljanje transakcija sa samo onog računara na kome je instaliran skup softver, potrebno vreme za obuku za rad, kao i nezaštićenost podataka na hard disku korisnika na napade iz okruženja, okrenuli su veliki broj korisnika ka Internet bankarstvu.

 


Primena pametnih kartica

Normal 0 false false false

Najveća snaga Smart Card tehnologije jeste u raznovrsnosti mogućih primena. Zahvaljujući inteligenciji kartice, moguće je razviti raznovrsne sigurnosne aplikacije u oblastima kao što su: zaštita pristupa računaru ili mreži, identifikacija, mobilna telefonija, elektronski novac, vozačka dozvola, zdravstveni karton, zaštita podataka, digitalni potpis, kuponi, zaštita autorskih prava, elektronska trgovina itd. Zbog njene mogućnosti da skladišti i čuva relativno veliku količinu podataka, smartkard se koristi na puno načina širom sveta.

Što više smart kartica može da primi informacija, i dolazi u vezu sa što više aspekata života korisnika, pitanje privatnosti se mora uzeti u obzir. Ipak, informacija smeštena na smart kartici je obično već dostupna na nekom formatu, smart kartica samo čini tu informaciju prenosivom i čini je raspoloživom na nosiocu signala kartice.

Ove primene smart kartice zahtevaju razvoj infrastruktura koje su globalne, intermultidisciplinarne, i sposobne da obezbede nekoliko primena istovremeno.


Smart kartice

Normal 0 false false false

Pametna kartica je plastična kartica standardnog formata sa ugrađenim mikročipom. Mali mikročip je u mogućnosti da primi relativno veliku količinu informacija, npr. isto koliko i dnevne novine. Kartica sa čipom je mali kompjuter koji je sposoban da izvodi računske operacije i da razmenjuje informacije sa okolinom.

Prvi pozitivni kontakt korisnika sa pametnim karticama bio je kada je počela proizvodnja telefonskih kartica. Tada je korisnik zapazio da ne mora baratati sitnim novcem, nema zvukova koji se javljaju kod ubacivanja sitnih novčića, nema metalnih žetona i nije bilo potrebe odricanja od preostalog novca zato što je poziv bio kraći od očekivanog.

Sposobnost pametne kartice da izvodi operacije i da oslobađa memorisane podatke u upotrebi je tek kada se unese odgovarajući PIN (šifra). Ta okolnost čini pametnu karticu izuzetno sigurnim sredstvom jer je nemoguće da neovlašćene osobe pročitaju, izmene ili kopiraju podatke.


Migracija magnetne trake na čip

Normal 0 false false false

Tradicionalna kreditna ili debitna kartica čuva podatke na magnetnoj traci. Ova traka je sačinjena od tri staze na kojoj se čuvaju podaci. Nijedna od ovih staza nema kapacitet za čuvanje velike količine podataka. S druge strane, upisani podaci podložni su spoljnim uticajima, takođe mogu biti promenjeni, izbrisani ili ostećeni, slučajno ili namerno. Iako je ostavljena mogućnost i za čitanje i za upisivanje podataka, zbog nedovoljne sigurnosti i praktičnih razloga upisivanje se gotovo ne koristi, tako da ovu karticu možemo nazvati samo memorijskom odnosno karticu na kojoj se podaci samo čuvaju.

            Nasuprot nje imamo smart karticu. Smart kartica ima oko 100 puta više memorijskog prostora (sa mogućnošću da se taj broj poveća za još nekoliko puta) i procesor pomoću koga su omogućena razna izračunavanja direktno na kartici (i baš u ovom kontekstu uviđa se i razlog zašto ovakve kartice nazivamo pametnim). Znači, ceo proces (npr. kriptovanje) počinje, traje i završava se na samoj kartici i nikakvi podaci ne napuštaju karticu što sistem čini izolovanim od spoljnjeg sveta. Sprečeno je kloniranje i zloupotreba podataka sa kartice, a mogućnosti primene su višestruke.

            Postoje i kartice sa čipom koji u sebi ne sadrži procesor nego samo memorijsku jedinicu što ih ne čini naročito pametnim te ih u ovom tekstu i ne uzimamo u razmatranje.

            Nema nikave sumnje da je prelazak sa magnetne trake na na čip neminovan sled događaja. Pitanje je samo kada i kako. U prelaznoj fazi na kartici će se nalaziti i magnetna traka i čip.


RF tehnologija

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

Najnoviji trend kada su u pitanju bezgotovinski sistemi plaćanja, predstavljaju beskontaktna plaćanja zasnovana na RF tehnologiji. To su platne transakcije koje ne zahtevaju fizički kontakt između uređaja koje potrošač koristi za plaćanje i POS terminala na strani trgovca. Koristimo termin “uređaj”, a ne kartica zato što sem u formi RF kartice ovi uređaji za sada postoje u obliku priveska za ključeve, ugrađuju se u ručne satove, mobilne telefone i sl. Njihovom upotrebom prestaje potreba da svoju karticu predajete trgovcu da bi je provukao kroz čitač na POS terminalu što dodatno povećava sigurnost prilikom obavljanja transakcija. Ovu vrstu plaćanja podržavaju tri najveća sistema platnih kartica uvođenjem novih proizvoda: Visa-Visa Contactless, MasterCard-MasterCard PayPass, i American Express – ExpressPay. Svi ovi proizvodi su usklađeni sa međunarodnim ISO 14443 standardom što je veoma značajno ako se želi obezbediti globalno prihvaćen sistem za plaćanje.

  Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

Beskontaktno plaćanje RF uređajima se zasniva na infrastrukturi koja već godinama postoji za potrebe plaćanja karticama sa magnetnom trakom i sem dogradnje postojećih POS terminala, ne zahteva nikakva dodatna ulaganja od strane trgovca, procesora  i finansijskih institucija koje su uključene u ceo proces. To je bitna razlika u odnosu na smart EMV kartice i druge tehnologije za koje se takođe pokušava obezbediti uspeh na tržištu i podrška od strane potrošača i trgovačke mreže.

 


E-poslovanje

Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE Internet jeste relativno nova stvar kod nas. Kao i za sve druge stvari u Srbiji kada je nešto novo prva reakcija je negativna, jer podrazumeva učenje. Ali ono što ljudi treba da shvate je da je Internet jedna sjajna alatka koja im u mnogome može pomoći i olakšati, ubrzati i pospešiti poslovanje. Tako da je na nama veliki izazov da skinemo tu barijeru da Internet i e–poslovanje nisu bauk i ukažemo ljudima kakve sve koristi mogu imati od e-poslovanja.

  Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE

U odnosu na svetske trendove smo daleko iza, pogotovo kada pričamo o e–trgovini i B2B poslovanju. Naši ljudi još uvek nemaju svest o značaju poslovanja preko Interneta, a kamoli da je neko napravio neki značajniji pomak na ovom polju. Srbija bi mogla, prateći trendove u svetu i iz regiona, da ostvari rast e–prometa i do 200 do 300 posto jer, koristeći strana iskustva, mi već znamo šta je potrebno da uradimo kako bi za relativno kratak vremenski period ostvarili značajan pomak.

 


Čestitamo!

Ukoliko možete da pročitate ovaj članak, uspešno ste se registrovali na Blog.rs i možete početi sa blogovanjem.